Thaise soep met citroengras: Hoe voorkom ik bij zeer klein gesneden VERS citroengras dat er toch een soort vezeltjes in de soep achterblijven ?

Soep is na koken nog met staaf mixer gepureerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ik Snij alleen het witte deel van de stengels.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Het beste antwoord

doe de citroengras vezels in een thee-ei voordat je ze in de soep doet, de smaak en aromastoffen gaan in de soep en de vezels blijven in het thee-ei achter ,hoef je ze ook niet zo heel erg fijn te snijden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Dat lijkt mij een goede tip! + 1 voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
He das handig ... Weer wat geleerd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een handige ideeën ! Dank allemaal voor de briljante tips ! Ik heb weer heel wat opgestoken. Zou dit ook werken voor verse gember ? Zelfde probleem. (vezeltjes)

Andere antwoorden (2)

Ik kook zelf Indonesisch en in die keuken is het gebruikelijk om het citroengras te kneuzen en dan in zijn geheel mee te koken (en te verwijderen voordat het gerecht opgediend wordt).

Blijkbaar is het in de Thaise keuken gebruikelijk om het citroengras fijn te snijden. Volgens deze site (http://www.aziatische-ingredienten.nl/citroengras/) zijn de stengels die hier te koop zijn hier echter niet zo geschikt voor.

Soms maak ik trouwens wel een poeder van een verse stengel. Ik ontdoe deze dan van het buitenste blad en snij de wortels er af. Dan snij ik deze in dunne plakjes welke ik vervolgens in de vijzel fijn maak. Dit werkt het prettigste wanneer het citroengras recht uit de vriezer komt omdat het dan makkelijker fijn te maken is. Mogelijk krijg je met deze methode het resultaat waar je naar op zoek bent. Zelf gebruik ik deze methode in sommige curries en heb geen ervaring met hoe dit in een soep tot uiting komt.

Ook kun je het een keer op zijn Indonesisch proberen door de stengel in zijn geheel mee te koken (maar vergeet niet het te kneuzen!) zodat je zeker geen vezels in je soep krijgt.

Succes en eet ze!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat helpt is de citroengras stengel invriezen. En de bevroren stengel raspen voordat je het gaat gebruiken. Je kan dan de vezels en gemakkelijk met je vingers uit halen. En je blijft dan met de pulp zitten.